^Powrót na górę

CV Liceum Ogólnokształcące im. Zbigniewa Herberta

Sprawozdanie ze szkoleń (październik 2017 – sierpień 2018)

Sprawozdanie ze szkoleń (październik 2017 – sierpień 2018) dla nauczycieli CV LO im. Zbigniewa Herberta w Warszawie w ramach programu Erasmus Plus, mobilność kadry edukacyjnej, tytuł projektu: „Kreatywni Nauczyciele w Nowoczesnej Europie”.

  1. Iwona Porowska, nauczyciel języka angielskiego, szkolenie we Florencji pt. „Techniki audiowizualne i media społecznościowe w nauczaniu”

Jako pierwsza odbyłam szkolenie zagraniczne w ramach udziału w projekcie. Temat szkolenia: " Techniki audiowizualne i media społecznościowe w nauczaniu".

Nauczanie we współczesnym świecie powinno zawierać w sobie nowoczesne rozwiązania technologiczne, gdyż technologia towarzyszy uczniom na każdym kroku w ich codziennym życiu. Wykorzystanie telefonów komórkowych w czasie lekcji nie tylko języków obcych może okazać się przydatne w procesie nauczania i uczenia się np. poprzez kręcenie krótkich filmików tematycznych, robienie zdjęć na dany temat, a pózniej prezentowanie zawartych tam treści merytorycznych.

            Internet i technologie mobilne umożliwiają natychmiastową komunikację. Użytkownik może być odbiorcą, twórcą, bądź współtwórcą przekazu. Są przydatne w nauczaniu ponieważ urozmaicają metody nauczania (nauczyciel idzie z duchem czasu), respektują świat w jakim żyją/ uczą się dzisiejsi nastolatkowie, motywują do nauki, kształtują autonomię w nauczaniu, rozwijają kompetencje komunikacyjne i kulturowe.

            Do nowoczesnych rozwiązań przydatnych w nauczaniu należy anglojęzyczna aplikacja Kahoot. Dostępna jest na smartfonie, tablecie, komputerze. Ma formę quizu, pytań otwartych. Uczniowie odpowiadają na pytania w grupach. Liczą się poprawne odpowiedzi, ważna jest też szybkość. Uczniowie na bieżąco widzą pozycję swojej drużyny na tle innych. Program przydatny jest przy wprowadzaniu nowego materiału bądź powtórzeniu. Uczniowie i nauczyciele mogą stworzyć własne gry, zależnie od potrzeb, bądź skorzystać z udostępnionych. Grze oprócz aspektów edukacyjnych towarzyszą emocje, zabawa, rywalizacja, oczekiwanie.

            Programem podobnym do Kahoot jest Socrative. Charakteryzuje go wolniejsze tempo i brak ograniczeń czasowych. Quiz w Socrative można zadać jako pracę domową, program sam sprawdzi odpowiedz i podsumuje wyniki.

            Facebook może służyć jako pomoc w szybkim kontakcie z uczniami, ale także jako źródło wielu problemów – mieszanie życia prywatnego z zawodowym. Alternatywą dla Facebooka jest Edmodo – tzw. Facebook w nauczaniu. W programie nauczyciele zakładają konta dla uczniów i rodziców poszczególnych oddziałów. Nie ma tu miejsca na informacje o życiu prywatnym.

            Kolejne z nowoczesnych rozwiązań technologicznych pomocnych w procesie uczenia się i nauczania to dysk google - udostępniona przestrzeń dyskowa na serwerach Google. Dysk Google został zintegrowany z Dokumentami Google, dzięki czemu zalogowani użytkownicy znajdują w niej wszystkie dotychczas utworzone dokumenty. W wersji bezpłatnej w usłudze dostępnych jest 15 GB miejsca. Pani Porowska przedstawiła w skrócie jak Dokumenty Google, Formularze Google, Youtube mogą ułatwić i urozmaicić nauczanie.

2. Elżbieta Cukierska-Koć, nauczyciel języka angielskiego, szkolenie w Dublinie pt. „Metodyka ogólna”, organizator Alpha College.

Szkolenie, w którym uczestniczyłam dotyczyło ogólnej metodyki nauczania języka angielskiego na wszystkich poziomach zaawansowania.

Uczestniczyło w nim wraz ze mną 10 nauczycieli z Czech, Niemiec, Węgier oraz Chile.

Założeniem szkolenia było odświeżenie umiejętności metodycznych, łącznie z krótkim przypomnieniem aspektów teoretycznych, zapoznanie się z nowoczesnymi metodami nauczania przy użyciu Internetu, konkretnymi przykładami zadań, które posłużą do efektywnego nauczania języka obcego, zapoznanie uczestników z kulturą i historią Irlandii oraz dzielenie się doświadczeniem z innymi nauczycielami.

Zajęcia metodyczne rozpoczynały się o godz. 9.00 i trwały do godziny 13.00. W ich trakcie omawialiśmy praktyczne sposoby nauczania umiejętności czytania ze zrozumieniem, pisania, słownictwa, rozumienia ze słuchu, mówienia oraz wymowy.

Szczególny nacisk położono na zapoznanie nas z metodami wykorzystania zasobów Internetu, otrzymaliśmy listę konkretnych stron internetowych oraz nauczyliśmy się jak praktycznie je wykorzystać.

Podczas zajęć występowaliśmy w dwóch rolach: jako uczniowie – wtedy mieliśmy szansę wypróbować na sobie wprowadzenie konkretnego ćwiczenia oraz jako nauczyciele – wtedy dzieliliśmy się własnymi spostrzeżeniami i sposobami nauczania, a także przypominaliśmy sobie teoretyczne aspekty metodyczne, takie jak: rożne metody nauczania, ich wady i zalety, autonomia uczącego się, umiejętności na każdym poziomie wg Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego.

O godzinie 14.00 rozpoczynała się część kulturowa szkolenia. Wraz z wykładowcą zwiedzaliśmy najciekawsze zabytki Dublina, takie jak: Trinity College, National Museum, National Gallery, Guiness Museum, Chester Beatty Collection, Christ Church Cathedral. Następnie mieliśmy okazję uczestniczyć w lekcji kulturowej, dotyczącej historii Irlandii z wykorzystaniem wiedzy, którą zdobyliśmy podczas zwiedzania. Lekcję taką można przeprowadzić w polskiej szkole.

Szkolenie dało mi wspaniałą możliwość nawiązania kontaktów z nauczycielami z innych krajów. W związku z tym planuję stworzenie wspólnego projektu językowego z uczniami z Niemiec i Czech.

Byłam jedyną Polką, więc przez cały dzień posługiwałam się wyłącznie językiem angielskim, co wspaniale odświeżyło moją znajomość języka oraz dodało mi pewności siebie.

Najciekawsze zajęcia, moim zdaniem, dotyczyły wykorzystania filmu w klasie. Otrzymaliśmy przykłady krótkich filmików i ćwiczeń do praktycznego zastosowania na lekcji języka angielskiego.

Bardzo podobały mi się także integracyjne językowe ćwiczenia ruchowe, które zademonstrowała nam Charlene Craig – aktorka i nauczycielka.

Zainteresowały mnie również zajęcia, podczas których zapoznaliśmy się z irlandzkim systemem edukacji. Na podkreślenie zasługuje fakt, że irlandzcy nauczyciele cieszą się ogromnym szacunkiem społecznym i dużo zarabiają.

Wszystkie praktyczne ćwiczenia i aktywności zamieściłam w teczce z materiałami ze szkolenia. Zachęcam do wypożyczenia jej z biblioteki szkolnej. Materiały dostępne są także w wersji elektronicznej.

3. Małgorzata Bres, nauczyciel języka angielskiego, szkolenie w Dublinie pt. „Zastosowanie nowoczesnych technologii w nauczaniu”, organizator Alpha College.

 

W dniach 30.07-10.08.2018 brałam udział w szkoleniu dotyczącym używania technologii na zajęciach. Kurs obejmował 44 godziny zajęć i warsztatów, podczas których skupialiśmy się na podniesieniu naszych umiejętności zawodowych i metodycznych: zdobycia wiedzy na temat programów i aplikacji edukacyjnych, wykorzystanie ich w procesie nauczania oraz dostosowanie do potrzeb edukacyjnych. Nasi prowadzący z Alpha College: Katie Grieg, Mick Leonard, Rachel Dowling oraz

Stig McDermott przedstawili w inspirujący sposób jak w codziennej pracy nauczyciela połączyć możliwości, które dają nam nowoczesne technologie z potrzebami uczniów.

Podczas zajęć mieliśmy okazję poszerzyć naszą wiedzę na temat: wymiany plików, blogowania, tworzenia cyfrowego portfolio, bezpieczeństwa w sieci, przygotowania ewaluacji uczniów on-line, korzystania z narzędzi do tworzenia testów, zastosowania narzędzi Google, nagrań audio i wideo oraz prezentacji w nauczaniu, używania aplikacji mobilnych oraz tworzenia autorskich materiałów audio i wideo dla uczniów i wspólnie z nimi.

Podczas kursu miałam możliwość poznać i nawiązać współpracę z nauczycielami z innych krajów Europejskich. Uważam, że

wymiana doświadczeń w międzynarodowym środowisku bardzo pomaga w wzbogaceniu warsztatu pracy nauczycieli.

Poza zajęciami metodycznymi kurs w Aplha College obejmował też 14 godzin programu kulturalnego, kiedy mieliśmy możliwość poznać lepiej stolicę Irlandii i życie jej mieszkańców. Odwiedziliśmy Trinity College, National Gallery, Chester Beatty Library, National Print Museum, National Museum. Oprócz tego szkoła zorganizowała dwie wycieczki: do historycznych miejsc doliny Boyne Valley oraz Glendalough.

Jestem bardzo wdzięczna za możliwość poznania nauczycieli z wielu szkół z innych krajów oraz wzbogacenie mojego warsztatu pracy. Po kursie w Dublinie w nowym roku szkolnym będę starała się wykorzystywać nowe cyfrowe narzędzia w swojej pracy. Chciałabym również zaangażować uczniów w tworzenie swoich projektów edukacyjnych przy pomocy nowych technologii.

4. Agata Górna, nauczyciel języka angielskiego, szkolenie w Londynie pt. „Zycie w Wielkiej Brytanii. Jak uczyć o kulturze brytyjskiej w szkole”, organizator International House London.

Cele kursu:

Poszerzenie wiedzy na temat kultury, historii, geografii Wielkiej Brytanii oraz zajęcia z zakresu metodyki nauczania w/w tematów.

Program:

Kurs polegał na odbyciu bloku zajęć teoretycznych i praktycznych o różnorodnej tematyce dot. wiedzy na temat szeroko pojętej kultury Wielkiej Brytanii oraz metodyki nauczania jęz. angielskiego w tym zakresie. Tematyka szkolenia była bardzo ciekawa i pozwoliła uczestnikom poszerzyć wiedzę z tak różnych dziedzin jak: kuchnia brytyjska, architektura, brytyjski humor, rodzina królewska i wiele innych, jak również podnieść zarówno kompetencje językowe jak i zawodowe, wzbogacając warsztat pracy pod względem metodycznym. W ramach kursu, oprócz codziennych zajęć w siedzibie szkoły, International House London przygotował także programkulturowy, na który składały się m. in.: zwiedzanie różnych muzeów, teatru Szekspira Globe, dzielnicy Soho oraz Westminster, pub quiz, wizyta z tradycyjnej kawiarni oraz wieczorne przedstawienia teatralne.

5. Paulina Dymińska, nauczyciel chemii i informatyki, szkolenie na Malcie pt. „Kurs języka angielskiego dla nauczycieli, poziom B1/B2, organizator Valetta Easy School.

Kurs miał na celu poprawienie słownictwa w wielu różnych dziedzinach, poprawę umiejętności komunikacyjnych. Kurs ten był skierowany do nauczycieli innych przedmiotów (nie angielskiego) oraz pracowników zajmujących się edukacją.

Kurs trwał dwa tygodnie w lipcu tego roku i obejmował:

  • test kwalifikacyjny
  • lekcje zgodnie z programem kursu 9-14.30; General English lesson i Conversation Classes
  • warsztaty wymowy – Pronunciation lesson
  • materiały do nauki
  • certyfikat ukończenia kursu

Tematyka kursu była bardzo ciekawa i pozwoliła mi podnieść zarówno moje kompetencje językowe jak i zawodowe wzbogacając mój warsztat pracy pod względem poprawy umiejętności językowych, jak również poszerzyć wiedzę o historii i kulturze Malty. Zajęcia prowadzone były w różnorodny i ciekawy sposób z uwzględnieniem wymiany doświadczeń między nauczycielami z różnych krajów (Węgry, Austria, Włochy, Czechy, Słowacja i oczywiście Polska). Uczestnicy kursu byli bardzo otwarci, chętnie wymienialiśmy się doświadczeniami z pracy. Prowadzący zajęcia bardzo kompetentni i świetnie przygotowani do pracy z nauczycielami (prace domowe – to obowiązkowa część nauki języka). Zajęcia prowadzone w interaktywnym środowisku. Prowadzący zwracali dużą uwagę na poprawną wymowę, ulubione phrasal verbs czy idiomy przekazywane w bardzo przystępny sposób. Swobodne dyskusje w grupach to nieodłączny sposób prowadzenia zajęć.

Bardzo intensywne dwa tygodnie nauki języka! Świetna motywacja do dalszej nauki. Bardzo inspirujący wyjazd.

6. 7. Alicja Krukowska, Aneta Frąckowiak, nauczycielki wychowania fizycznego, szkolenie na Malcie pt. „Kurs językowy dla nauczycieli: umiejętność porozumiewania się w języku angielskim oraz płynność wypowiedzi”, organizator Executive Training Institute, St. Julians.

Kurs trwał 2 tygodnie i zawierał 45 godz. lekcyjnych. Program kursu był tak skonstruowany by rozwinąć umiejętności językowe ze szczególnym uwzględnieniem płynności wypowiedzi i sprawności komunikacyjnych.

W tym celu nauczyciele stosowali różnorodne techniki uczenia i zachęcania uczestników do komunikowania się.

Nauczyciele przez cała lekcję korzystali z tablicy interaktywnej, na której rozwiązywaliśmy ćwiczenia, krzyżówki i na bieżąco zapisywali informacje, nowe słowa czy linki do stron internetowych, które wiązały się z danym zagadnieniem. Następnie taka notatka była wysyłana po lekcji na maila do każdego ucznia. Więc można było w prosty sposób powtórzyć materiał z lekcji.

Oprócz tego nauczyciele stosowali aktywne metody nauczania polegające na odgrywaniu scenek, pracy w parach i małych grupach i stosowali zabawy z językiem angielskim poprawiających płynność mówienia.

Podczas lekcji nauczyciele zapoznawali nas z różnymi możliwościami doskonalenia sprawności językowej za pomocą Internetu, podając linki do stron gdzie można w sposób zabawowy rozwiązywać ćwiczenia gramatyczne, uczyć się nowych słówek czy doskonalić wymowę.

Nauczyciele dbali by na lekcji panowała miła atmosfera. Szybko zapamiętywali imiona i nawiązywali dobrą relację z każdym z uczestników. Nigdy nie krytykowali żadnych błędnych wypowiedzi.

Dodatkową atrakcją i możliwością doskonalenia sprawności językowej był fakt, że grupa była międzynarodowa i używanie języka angielskiego było jedyną możliwością rozmowy także i po lekcjach w wolnym czasie.

Uważamy, że nauka języka w taki sposób jest bardzo efektywna, szybko zauważa się postęp i dodaje energii i motywuje do dalszej pracy.

8. Paweł Dudzik, nauczyciel języka francuskiego, szkolenie w Nicei pt. „Francuski jako język obcy – aktualizujący kurs dla nauczycieli”, organizator France Langue.

Program zajęć
  Pierwszy tydzień (09.07-13.07)

Program zajęć
  Drugi tydzień (16.07-20.07)

-            Doskonalenie   języka:

słownictwo i gramatyka

-            Język   i kultura:

system edukacji we Francji - porównanie z innymi systemami   szkolnictwa

zmiany we współczesnym języku francuskim

region PACA

-            Dydaktyka   języka obcego w praktyce:

wypowiedź ustna

wypowiedź pisemna

rozumienie ze słuchu

rozumienie tekstu czytanego

słownictwo

-            Język   i kultura:

            społeczeństwo Francji   – aktualne problemy i wyzwania

-            Dydaktyka   języka obcego:

            fonetyka

            praca z filmem,   kino francuskie

            gry i zabawy   językowe

nowoczesne technologie – Internet i strony internetowe poświęcone   nauczaniu języka francuskiego

            praca z dokumentami   autentycznymi

             – klipy, piosenki

            teatr

            literatura   młodzieżowa

            wypowiedź ustna -   argumentacja

Szczególnie zainteresowały mnie:

- programy komputerowe oraz strony internetowe ułatwiające naukę języków obcych między innymi: (Kahoot, Quizlet, Glogster (bardziej historia), Edpuzzle (pogram do tworzenia filmów), Plickers, Padlet (wirtualna tablica), Voki

- praca z dokumentami autentycznymi

- tworzenie scenek i krótkich historii – ćwiczenia ustne

- ćwiczenia wymowy i fonetyka

- zajęcia teatralne

Miałem możliwość dzielenia się doświadczeniem z innymi nauczycielami, dzięki czemu zapoznałem się z nowymi aktywnościami, takimi jak:

- gry i zabawy językowe dotyczące słownictwa

- programy i strony internetowe do nauki języków obcych dla uczniów

- strony internetowe z zasobami dla nauczyciela

- różne formy pracy na lekcji języka, np. praca z tekstem, dokumentem dźwiękowym, etc.

9. Agnieszka Pieniążek-Siekierska, nauczyciel języka angielskiego, szkolenie w Dublinie pt. „Mieszana metoda kształcenia”, organizator Centre of English Studies.

Uczestniczyłam w szkoleniu pt.Blended learning lub B-learning – mieszana metoda kształcenia, łącząca tradycyjne metody nauki (bezpośredni kontakt z prowadzącym) z aktywnościami prowadzonymi zdalnie za pomocą komputera.

Uczniowie pracując z Internetem/komputerem myślą, że się nie uczą, że to "luźna" lekcja, a tymczasem my możemy przemycić im nowe treści. W "blended learning" nie chodzi po prostu o używanie technologii w szkole i w domu, raczej o sposób w jaki ją stosujemy. Zadanie, w którym uczeń ma użyć komputera, nie powinno polegać jedynie na wyszukiwaniu informacji - zadanie powinno być tak skonstruowane, aby uczeń jednocześnie został zmuszony do myślenia, kreatywności, formułowania opinii, itp. Zamierzam przeprowadzić szkolenie, na którym zaprezentuję przykłady wykorzystania nowoczesnej technologii urozmaicającej zajęcia lekcyjne, nie tylko jęz. angielskiego."

10. Joanna Skibińska-Lewandowska, nauczyciel języka niemieckiego, szkolenie w Wiedniu pt. „Kurs języka niemieckiego dla nauczycieli z elementami metodyki”, organizator ActiLingua.

 

Zajęcia były głównie nastawione na odświeżenie języka niemieckiego i odbywały się w dwóch blokach tematycznych z różnymi lektorami, tj. z zakresu konwersacji i gramatyki.

  1. Oprócz typowego kursu językowego, miałam zajęcia w grupie z nauczycielką z Węgier i Rumunii oraz lektorką zajmującą się aspektami metodycznymi.
  2. Po zajęciach szkoła ActiLingua miała przygotowany dla kursantów program kulturalny w postaci wykładów z zakresu historii Austrii i wycieczek fakultatywnych.
  3. Zjawisko pluricentryzmu w języku niemieckim:

Jeszcze do końca lat 80. XX wieku język niemiecki uważano za język monocentryczny, tzn. taki, który posiada jeden standard. Był nim język używany w Niemczech (RFN i NRD) i obowiązywał jako wariant główny lub norma. Niemczyzna będąca językiem urzędowym Republiki Austrii, Konfederacji Szwajcarskiej, Księstwa Liechtensteinu, Wielkiego Księstwa Luksemburga i Królestwa Belgii, a także językiem regionalnym używanym w Trydencie i Tyrolu Południowym (Włochy) oraz w Alzacji i Lotaryngii (Francja) traktowana była jedynie jako wariant poboczny lub odchylenie od normy ogólnoniemieckiej. Pluricentryzm języka niemieckiego stał się dopiero w latach 90. obiektem zintensyfikowanych badań językoznawczych. Nauczyciel języka niemieckiego powinien na lekcjach omawiać różnice w języku niemieckim i słownictwo funkcjonujące w różnych krajach niemieckiego obszaru językowego (tzn. zapoznawać młodzież z tzw. austriackim lub szwajcarskim niemieckim). Najlepiej taką lekcję można zrealizować w oparciu o słownictwo dotyczące odżywiania: nazw produktów i potraw. (materiały w teczce)

4. Wykorzystanie muzyki na lekcjach języków obcych w oparciu o biografię twórców z danego obszaru językowego. W przypadku Austrii lekcję można oprzeć na biografii i piosenkach Falco. Można przeprowadzić lekcję z zakresu rozumienia ze słuchu (tekst piosenki z lukami). Można także ćwiczyć formy czasu przeszłegow oparciu o biografię artysty. Następnie każdy może przedstawić swojego ulubionego artystę. (materiały w teczce)

5. Aspekty wielokulturowe: Judaizm w Wiedniu na przykładzie znanych austriackich Żydów, np. Sigmunda Freuda, Franza Kafki, Arthura Schnitzlera – ciekawostki historyczne, biograficzne, zastosowanie form czasu przeszłego.

6. Bertha von Suttner - austriacka pisarka i dziennikarka. W 1905 roku jako pierwsza kobieta została wyróżniona Pokojową Nagrodą Nobla. Jej portret został umieszczony na austriackim banknocie o nominale 1000 szylingów z 1966 roku oraz monecie 2 euro, gdy Austria przystąpiła do strefy euro – lekcja z wykorzystaniem filmu. (materiały w teczce)

7. Hundertwasser i jego dzieła architektoniczne jako impuls do opisu własnego wymarzonego domu. (materiały w teczce)

8. Lekcja poświęcona emocjom (do wykorzystania przez nauczycieli wszystkich języków) na podstawie emotikonów: cechy charakteru, temperamentu, nastrój, odmiana przymiotników itp. Tworzenie dialogów z użyciem emotikonów. (materiały w teczce)

9. Lekcja w oparciu o analizę linii i stacji metra (to może być Londyn, Berlin lub Paryż) i przeprowadzenie analizy społeczeństwa pod kątem pochodzenia, wykształcenia, zamożności, wieku, pracy, bezrobocia, ilości obcokrajowców itp. – do realizacji w grupach zaawansowanych.

11. Krzysztof Bolesta, nauczyciel języka angielskiego, szkolenie w Norwich pt. „Technologiczne Wspomaganie Nauczania Języka”, organizator Norwich Institute for Language Education.

Zagadnienia i główne treści zrealizowane podczas kursu:

  • Historia komputerów
  • Zdolności/umiejętności technologiczne wczoraj i dziś
  • Kierunki nowoczesnego kształcenia (cyfrowe media)
  • Internet jako nowoczesne medium
  • Zdjęcia i ich zastosowanie w nauczaniu języka
  • Tablice interaktywne
  • Praca w chmurze
  • Co to jest Webquest?
  • Kahoot jako narzędzie nauczyciela
  • Video w nauczaniu języka
  • Platforma Moodle
  • Telefon komórkowy jako narzędzie w nauce języka
  • Quizlet jako pomoc nauczyciela
  • Wordpress – tworzenie stron WWW

                                                                

                                      

 

 

Copyright © 2013. CV Liceum Ogólnokształcące  Rights Reserved.