13 kwietnia 2018 r. w naszej Szkole odbyła się szósta już edycja Ogólnopolskiego Przeglądu Szkolnych Przedstawień Anglojęzycznych "MiniGlobe". W eliminacjach do konkursu wzięło udział kilkanaście szkół z całej Polski, z których wyłoniono finałową ósemkę. W finale w szranki stanęły grupy teatralne z Józefowa, Birczy, Gdańska, Bydgoszczy, Krojczyna, Lublina i Oświęcimia, a także uczniowie naszego Gimnazjum i Liceum, którzy pod opieką pani Agnieszki Pieniążek-Siekierskiej przygotowali komedię kryminalną pt. "Nurse!". Występy oceniało szanowne Jury w składzie: Anna Madajska (biuro podróży CAMPORT), Mark Harrison (nauczyciel języka angielskiego) oraz aktorzy teatralni i filmowi: Bartłomiej Nowosielski i Daniel Misiewicz. Uczestnicy walczyli o cenne nagrody fundowane m. in. przez wydawnictwo Oxford University Press, naszą absolwentkę, panią Joannę Rafałowicz i firmę Stomatologia Rafałowicz. Nagrody dla najlepszych aktorów Przeglądu, którymi okazali się Natalia Janiga (Oświęcim), Natalia Duchniak (Bircza) oraz Maciej Kierszka (uczeń naszego Liceum), w postaci obozów teatralnych nad polskim morzem, ufundowało biuro podróży CAMPORT. Najlepszy spektakl ("Sister Act") zaprezentował Zespół Szkół Zawodowych Towarzystwo Salezjańskiego z Oświęcimia, który był krótką, przezabawną adaptacją komedii pt. "Zakonnica w przebraniu", przygotowaną pod opieką pani Róży Grzywacz i pani Marty Sitek. Na drugim miejscu uplasowała się nasza Szkoła, a na trzecim - podopieczni pana Arkadiusza Wtulicha, uczniowie Szkoły Podstawowej (z oddziałami gimnazjalnymi) im. T. Kościuszki w Krojczynie. Gratulujemy zwycięzcom i już nie możemy się doczekać kolejnej edycji. Ponownie liczymy na zgłoszenia z różnych stron Polski i na kolejne trofeum naszej Szkoły.
Zdjęcia dostępne pod tym adresem
W latach 2017-2019 CV Liceum Ogólnokształcące realizuje projekt Erasmus+ w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój pt.: „Kreatywni nauczyciele w nowoczesnej Europie” . Celem projektu jest podniesienie jakości nauczania poprzez wykorzystanie nowoczesnych technologii i języków obcych na lekcjach, oraz rozbudzenie świadomości pro-zdrowotnej wśród uczniów.
Projekt otrzymał dofinansowanie w wysokości 43839 Euro. W projekcie uczestniczy 12 nauczycieli, co stanowi prawie 20 procent kadry naszego liceum.
Aby zrealizować założone cele zaplanowaliśmy szereg działań, m. in. zagraniczne wyjazdy szkoleniowe. Każdy kurs ma inną tematykę, tak aby uczestnicy mogli zdobyć jak najwięcej doświadczeń zarówno metodycznych, językowych, czy kulturowych. Realizacja projektu pozwoli również na nawiązanie kontaktów ze szkołami z innych krajów.
Zwiększenie kompetencji z zakresu ICT oraz zastosowanie technik audiowizualnych, fotografii, i mediów społecznościowych w procesie lekcyjnym spowoduje wzrost aktywności uczniów co przełoży się również na wyniki osiągnięte na egzaminie maturalnym. Dzięki nowym metodom prowadzenia lekcji wychowania fizycznego uczniowie jeszcze lepiej nauczą się dbać o własne zdrowie i kondycję fizyczną.
Realizacja założonych celów pozwoli na rozwinięcie wymiany międzynarodowej pomiędzy uczniami (Strategiczne Partnerstwo Szkół), nauczycielami (wymiana doświadczeń), a także zaangażowanie w projekty e-Twinning. Zebrane informacje kulturoznawcze pozwolą na napisanie autorskiego programu, który zostanie wprowadzony w klasach z rozszerzonym programem nauczania j. angielskiego.
Dwie nauczycielki angielskiego już odbyły swoje szkolenia. Zapraszamy do odwiedzenia naszego bloga http://erasmuscvlo.blogspot.com, gdzie można znaleźć fotorelacje z wyjazdów oraz wszelkie aktualności związane z realizacją projektu.
Iwona Porowska
28 lutego 2018 roku w Warszawskim Centrum Innowacji Edukacyjno- Społecznych i Szkoleń odbyło się uroczyste podsumowanie etapu rejonowego Konkursu Ortograficznego „Ortografia na medal”. Na uroczystości spotkali się zwycięzcy z poszczególnych dzielnic, uczniowie ze szkół podstawowych, oddziałów gimnazjalnych i szkół ponadpodstawowych. CV Liceum reprezentowali najlepsi w naszej dzielnicy :
Wiktoria Wojciechowska z 1E, Julia Pycz z 1E i Michał Olszewski z 1C.
Laureatom gratulowali : pan profesor Radosław Pawelec, wykładowca Uniwersytetu Warszawskiego, autor wszystkich dyktand z etapu dzielnicowego Konkursu i pan Arkadiusz Walczak, dyrektor WCIES-u.
Rozdaniu dyplomów, nagród i podziękowań towarzyszył koncert w wykonaniu uczniów szkół muzycznych.
Wszystkim nagrodzonym serdecznie gratulujemy i życzymy sukcesów w etapie wojewódzkim Konkursu.
21 marca 2018r. odbył się w naszej szkole Dzień Językowy, który promował różnorodność kulturową. Tematem przewodnim były kraje Unii Europejskiej. Trzy tygodnie wcześniej każda klasa przystąpiła do losowania państwa, a następnie miała za zadanie przygotowanie „stoiska językowego”, które prezentowało następujące kategorie: atrakcje turystyczne, kuchnia, tradycyjny strój, informacje geograficzne oraz sławne postacie. Jeszcze przed wydarzeniem, uczniowie przygotowali eksponaty oraz plakaty, które ozdobiły korytarz „językowy” na pierwszym piętrze.
Podczas Dnia Językowego komisje złożone z nauczycieli języków obcych, spacerując po szkole, oceniały wkład pracy i pomysłowość naszych uczniów.
Pierwsze miejsce w kategorii liceum zajęła klasa 1 D (p. Ostrowski), drugie miejsce - klasa 2 C (p. Szirch), trzecie miejsce - klasa 1 A (p. Pastuszak). W kategorii gimnazjum: 2 A (p. Bres), 3 B (p. Sikorska), 3 D (p. Arciszewska). Klasy wyróżnione: 2 E (p. Giemza), 3 E (p. Portacha). Gratulujemy zwycięzcom!
Uczniowie klas gimnazjalnych i licealnych wraz z nauczycielami uczestniczyli także w przygotowaniu i wystawieniu dwóch przedstawień w języku francuskim: „Skąpiec” (p. Sikorska i p. Poprawska), „Le ballon rouge” (p. Kwoczak) oraz jednego w języku angielskim: „Nurse!” (p. Pieniążek-Siekierska). Obejrzeliśmy je we wspaniałej sali widowiskowej Białołęckiego Ośrodka Kultury.
Dzień Językowy w naszej szkole łączy elementy zabawy i nauki oraz stanowi niezwykłą motywację do działania zarówno dla nauczycieli, jak i uczniów. W tym roku nawiązywał także do projektu Erasmus Plus/Power „Kreatywni nauczyciele w nowoczesnej Europie”, w którym biorą udział nauczyciele z naszej szkoły. Jednym z tematów przewodnich projektu jest wielokulturowość wspólnoty europejskiej.
Dnia 11 grudnia w naszej szkole z inicjatywy Samorządu Uczniowskiego został zorganizowany kiermasz bożonarodzeniowy.
Uczniowie sprzedawali własnoręcznie wykonane ozdoby świąteczne oraz upieczone ciasta, babeczki i choinki. Jesteśmy bardzo wdzięczni nie tylko uczniom , ale także Rodzicom , którzy włączyli się w przygotowania do kiermaszu oraz wspierali finansowo potrzebujących, zakupując pocztówki, ozdoby i wypieki. Całkowity dochód ze sprzedaży zostanie przekazany na cele charytatywne. Życzymy wszystkim radosnych świąt Bożego Narodzenia.
Opiekunowie SU
1. Polish Szekspir Company
Każdy gimnazjalista, nie wspominając już o licealistach, posiada choć minimalną wiedzę na temat Szekspira i jego sztuk. Jeśli nie pamiętamy, a bardzo nam zależy, możemy zajrzeć do Internetu i dowiedzieć się, że William Szekspir - angielski poeta, aktor, dramaturg - na swoim koncie ma 37 dramatów, 10 kronik, liczne wiersze i poematy. Jeżeli przeciętny Polak chciałby zapoznać się, nawet powierzchownie, z każdym z utworów, zajęłoby mu to co najmniej kilka tygodni. Jednak kilka klas z naszej szkoły podjęło wyzwanie i 14 listopada udało się do Teatru Sceny Współczesnej, by poznać całą twórczość Szekspira w zaledwie 90 minut. Może wydawać się to niemożliwe, a nawet absurdalne, ale 3 aktorów z Polish Szekspir Company wcieliło się w liczne role i zaprezentowało w tak krótkim czasie tak wiele sztuk.
Całokształt przedstawienia był niewątpliwie nietuzinkowy. Całość, w ekstremalnie szybkim tempie, została ujęta w sposób żartobliwy, przełamując konwencje, momentami streszczając najznakomitsze dzieła wszechczasów kontrowersyjnie i w dwóch zdaniach. Humor, którym posługiwali się aktorzy, był prosty, kabaretowy i zdania na jego temat wśród uczniów są podzielone. Podczas trwania sztuki, rozglądając się po widowni, można było dostrzec zarówno łzy spływające po policzkach, które towarzyszyły salwom śmiechu, jak i niepewność na twarzach. Jednak mimo różnych opinii, nie można zaprzeczyć, że streszczenie twórczości Szekspira w ciągu 90 minut to nie lada wyzwanie i aktorzy stanęli na wysokości zadania, by wykonać to w jak najciekawszy, oryginalny sposób. Co ciekawe, uczestnictwo w spektaklu nie kończyło się na zwykłym obserwowaniu i słuchaniu, widownia została zaangażowana w widowisko i dzielnie współpracowała, co urozmaiciło całość.
Pomijając subiektywne opinie, większość uczniów, która miała przyjemność obejrzeć spektakl, jednogłośnie stwierdza, że z 90 minut ani jedna minuta nie została zmarnowana i to nie tylko ze względu na dzień wolny od szkoły. Dyskusji bowiem nie podlega fakt, że wybierając się na tak niekonwencjonalną sztukę każdy z nas nabył swego rodzaju doświadczenie i jak to mówią - wszystkiego należy spróbować.
Uwagami podzieliła się Wiktoria Wojciechowska z klasy 1C LO
2. „Kordian” w Narodowym
Duża grupa uczniów naszego liceum w listopadzie obejrzała w Teatrze Narodowym „Kordiana” Juliusza Słowackiego.
A oto kilka opinii krytyków i recenzji teatralnych ze spektaklu.
Premiera spektaklu miała miejsce 19 listopada 2015 - w 250 rocznicę powstania Teatru Narodowego. Opracowanie tekstu i reżyseria: Jan Englert; scenografia: Barbara Hanicka; muzyka: Stanisław Radwan; choreografia: Tomasz Wygoda.
W przedstawieniu wykorzystano fragmenty Fausta Johanna Wolfganga Goethego, Hamleta Stanisława Wyspiańskiego Jerzego Grzegorzewskiego, wiersza Testament mój i dramatu Samuel Zborowski Juliusza Słowackiego oraz Wyzwolenia Stanisława Wyspiańskiego.
Widowisko:
„Kordian w Teatrze Narodowym to hołd dla mistrzów polskiego teatru, ale i portret Polaka padającego ofiarą własnej słabości i kompleksów. [...] W postaci starego Kordiana (Jerzy Radziwiłowicz) można dopatrzyć się alter ego reżysera. Rozlicza polski i swój romantyzm, który tłumi odruchy rozumu, z czego biorą się nasze klęski i niespełnienia”
– o spektaklu pisze Jacek Cieślak w „Rzeczpospolitej”.
„Jak przystało na rzecz jubileuszową, w spektaklu nie brak odwołań do głośnych inscenizacji polskiej klasyki (m.in. drabina, echo Kordiana Hanuszkiewicza z 1970 r.). Kilka scen z inscenizacji Englerta – choćby piramida ze światła i wirtualny śnieg wirujący nad głowami widzów w scenie monologu Kordiana na Mont Blanc – z pewnością zasługuje na włączenie do tej kolekcji”
– pisze Aneta Kyzioł w „Polityce”.
„W Kordianie 2015 bierze udział niemal cały zespół Narodowego. Wybitni aktorzy tej sceny w większości nie wypowiadają ani słowa, są tłem, statystami, tłumem właśnie. W tym niezwykłym przedsięwzięciu, w premierze jubileuszowej są razem, wszyscy, zespoleni. Przyznam, że jest to nie tylko imponujące, ale i wzruszające - przecież wydawało się, że o wspólnocie, o zespołowości w polskim teatrze zdajemy się pomału zapominać... W Teatrze Narodowym udowadniają, że ta wartość trwa”.
„Powstało przedstawienie wybitne, refleksyjne, głębokie i mądre, ponadprzeciętne pod każdym względem - filologicznym, inscenizacyjnym, aktorskim, ideowym. To nie zdarza się co dzień. [...] Powiem wprost: od wielu lat nie podarowano nam w teatrze polskim tak wartościowej premiery i tylu istotnych pytań w każdej «godzinie myśli». Tak ważnego dyskursu sumień”
– pisze Krystyna Gucewicz w portalu e-teatr.pl.
W 2014 roku dyrektorzy białołęckich gimnazjów podjęli współpracę w zakresie organizacji konkursów gimnazjalnych. Ideą działania była aktywizacja środowiska uczniów i nauczycieli skupienie zadań wokół celów dydaktycznych i poznawcze stymulowanie młodzieży. W bieżącym roku po raz kolejny proponujemy wszystkim warszawskim gimnazjom udział w tym przedsięwzięciu. Warszawska Akademia Talentów została stworzona z myślą o uzdolnionej młodzieży gimnazjalnej, która chce rozwijać się w różnych dziedzinach wiedzy. W tym roku szkolnym 2017/2018 w ramach Warszawskiej Akademii Talentów odbędzie się 12 konkursów.
Celem konkursów jest:
- Doskonalenie pracy szkół w zakresie wspierania rozwoju uczniów szczególnie uzdolnionych.
- Rozwijanie zainteresowań poznawczych uczniów.
- Wyzwalanie twórczej postawy nauczycieli w poszukiwaniu odpowiednich metod i form pracy z uczniem zdolnym.
- Promowanie szkół, nauczycieli oraz szczególnie uzdolnionych uczniów.
- Wdrażanie uczniów do samokształcenia.
Każde gimnazjum białołęckie przygotowało dwa konkursy. Harmonogram konkursów stanowi załącznik nr 1 do tego pisma.
Serdecznie zapraszamy uczniów do udziału w organizowanych konkursach w ramach Warszawskiej Akademii Talentów.
Konkursy odbywają się pod patronatem Burmistrza Dzielnicy Warszawa Białołęka.
Regulaminy i harmonogram konkursów znajdują się w zakładce „Konkursy i Olimpiady”