22 grudnia w naszej szkole odbyły się Jasełka pod tytułem „Narodziny Jezusa w naszej codzienności”. Uczniowie naszego Gimnazjum i Liceum w sposób niekonwencjonalny przedstawili inscenizację, która została uwspółcześniona i sprowadzona do miejsc użytku publicznego takiego jak: metro, szpital, ulicy. Celem przedstawienia było pokazanie, że każdy z nas może świadczyć o Bogu w każdym miejscu i o każdym czasie. Całe przedstawienie poprzedził mini wykład dotyczący historii Bożego Narodzenia i tego co oznaczają symbole Świąt. Inscenizacja została przedstawiona przez Katarzynę Żak, Hannę Kamińską i Annę Beresteczkę.
18 grudnia 2018 roku klasy If, IIf i IIIc uczestniczyły w przygotowanym przez Akademię Teatralną spektaklu pt. „Lunapark”. Przedstawienie oparte było na piosenkach niezapomnianego Grzegorza Ciechowskiego, słynnego Obywatela GC, lidera grupy Republika .
Reżyserem spektaklu była pani Anna Sroka –Hryń, autorem aranżacji -niezwykle uzdolniony kompozytor i akompaniator Mateusz Dębski.
Studenci IV roku Akademii Teatralnej przenieśli wszystkich w świat muzyki i silnych emocji, opowiedzieli o przeżyciach każdego człowieka – lęku, marzeniach i rozterkach.
Okazuje się, że piosenki Grzegorza Ciechowskiego nieustająco brzmią w kolejnych pokoleniach, które odnajdują w ich słowach niezwykłe powinowactwo uczuć.
Teatr Lektur Szkolnych
„Dziady” cz. II - Adama Mickiewicza - inscenizacja w kinie „Elektronik” Spośród różnorodnej twórczości poety-wieszcza - Adama Mickiewicza - niepodważalnie wzbogacającej dorobek kulturowy Polski - możemy wyłowić cykl dramatów romantycznych, doskonale znany wszystkim i skrupulatnie omawiany w szkole. Mowa o czteroczęściowych „Dziadach”. Doceniane i lubiane (mniej lub bardziej), to niewątpliwie lektury, które warto znać. Poszczególne części, bądź całość cyklu, często są wystawiane przez polskie teatry.
Trzy klasy licealne: 2B, 2E, a także 3A, wzięły udział w jednej z interpretacji dzieł Mickiewicza.
7 listopada w ramach lekcji odbyła się wycieczka do kina „Elektronik”, gdzie uczniowie naszej szkoły zapoznali się z adaptacją sceniczną drugiej części „Dziadów”.
Inscenizacja rozpoczęła się recytacją jednego z aktorów wiersza „Upiór”, który otwiera tę część dramatu. Od początku spektakl opierał się na tajemniczości i nastrojowości, niejednokrotnie przyprawiając o dreszcze. Moim zdaniem, aura, która towarzyszyła aktorom, a także urozmaicający element audiowizualny (na przykład przedstawiający obraz Józia i Rózi), rodem z galerii sztuki nowoczesnej, rekompensowały inne niedoskonałości przedstawienia. Kwestie aktorskie można by podzielić na trzy kategorie - te czytane prosto z dramatu - wypowiedzi Guślarza, te wyuczone na pamięć, na przykład fenomenalna otwierająca sztukę recytacja wiersza, a także nagrane wcześniej wypowiedzenia. Uważam to za ciekawy zabieg, który przyciągał uwagę widza. Elementem skromnej scenografii był zawieszony ekran, który imitował okno. Wyświetlano na nim postaci, które nie uczestniczyły fizycznie w wystawianym utworze - na przykład Widmo. W ten sposób o wiele lepiej można było wprowadzić odbiorców w upiorny nastrój, który zapewniały na przykład: zarys postaci w jaskrawych kolorach, zniekształcone obrazy, pojawiające się przy akompaniamencie piorunów. Grozę, tajemniczość budowało także światło - nieustannie przygaszone. Całość odbywała się w półmroku, niekiedy przerywanym przez błyski.
Jednakże brak ruchu na scenie, statyczność aktorów, których gra w większości polegała jedynie na tym, że po prostu tam stali, w dodatku tyłem do widza, sprawiała wrażenie amatorszczyzny - a nie artyzmu. A przecież to aktorzy-artyści nadają sztuce sens, charakter, przyciągają uwagę i mają kluczowy wpływ na odbiór dzieła - nie tylko sam scenariusz i idea. Widzów rozpraszał także zawodzący mikrofon, a nudę dopełniały niektóre, niestety, monotonne wypowiedzi.
Podsumowując - zaprezentowany względnie ciekawy pomysł na wystawienie drugiej części „Dziadów”, został przytłumiony jego realizacją. Po przedstawieniu nadszedł czas na wystąpienie jednego z aktorów, który opowiedział o życiu i twórczości Adama Mickiewicza. Odbiór, cóż, większość uczniów w trakcie wystąpienia osiągnęła apogeum znudzenia i marzyła jedynie o wyjściu z sali, co zauważył nieco zirytowany prelegent.
Jednak - jak zwykle bywa - wśród widzów znalazła się grupa osób z entuzjazmem oceniających całość spektaklu, co nie skazuje występu na stuprocentową porażkę.
Reasumując - uważam, że z każdego kontaktu ze sztuką, nieistotne czy elitarną, czy też masową, udaną, czy niefortunną, można wyciągnąć stosowne przemyślenia, wnioski na przyszłość. Natomiast
druga część „Dziadów”, jako lektura obowiązkowa i wracająca niczym mantra, może nas jeszcze zaskoczyć – choćby pojawieniem się na egzaminie maturalnym.
Uwagami podzieliła się Wiktoria Wojciechowska z klasy 2E
W dn. 26 listopada 2018r. odbyła się lekcja otwarta pt. „Thanksgiving in the USA” przygotowana przez Agatę Górną w oparciu o różnorodne materiały własne oraz te otrzymane na szkoleniu w ramach programu Erasmus+, współfinansowanym przez POWER.>
W trakcie lekcji uczniowie z kl. 2F LO szukali odpowiedzi na takie pytania jak: Kiedy i w jaki sposób jest obchodzone Święto Dziękczynienia? Jaka jest geneza i historia Thanksgiving i dlaczego obchodzone jest w czwarty czwartek listopada? Jakie są tradycje związane z Thanksgiving Day? Co to jest Macy’s parade in New York City? Co to jest ‘turkey pardon’? Co Indianie mają wspólnego ze Świętem Dziękczynienia? Co to jest Black Friday i Cyber Monday? Czy w Polsce obchodzi się podobne święto?
Celem lekcji było: zapoznanie uczniów z zagadnieniami tradycji Święta Dziękczynienia w Stanach Zjednoczonych, podniesienie świadomości uczniów dot. różnic w kulturze, mentalności oraz tradycji między mieszkańcami różnych krajów, poszerzenie wiedzy w zakresie leksykalno-gramatycznym na poziomie B1-B2, nauka tolerancji i otwartości wobec innych wzorców zachowań, podniesienie umiejętności rozumienia ze słuchu oraz zaznajomienie się z amerykańskim jęz. angielskim używanym w USA (tzw. American English).
Na koniec lekcji uczniowie przygotowali plakaty.
9 listopada 2018 uczniowie klasy dwujęzycznej 3 C wraz z opiekunami mieli okazję uczestniczyć we wspaniałych warsztatach w języku angielskim.
Learning Without Borders (Nauka Bez Granic) to projekt edukacyjny, który łączy formy językowe ze sztuką oraz kształceniem międzykulturowym. Jego celem jest promowanie tolerancji oraz wielokulturowości.
Tym razem charyzmatyczny Bulent Akman w humorystyczny sposób przekazał uczniom wiele informacji na temat krajów anglojęzycznych: USA, Kanady, Australii i Nowej Zelandii.
Wspaniała okazja nie tylko do poszerzenia swojej wiedzy na tematy kulturowe, ale także do zweryfikowania swoich umiejętności językowych!
Wyjście na warsztaty kulturowe jest nawiązaniem do założeń projektu realizowanego przez CV LO w ramach Erasmus Plus/Power.
W listopadzie 2018 klasa 2E LO brała udział w projekcie pt. HALLOWEEN IN GREAT BRITAIN AND THE USA.
Pani Agata Górna przeprowadziła lekcję otwartą, podczas której uczniowie, pracując różnorodnymi technikami, mieli okazję pogłębić swoją wiedzę na temat zwyczajów i pochodzenia tego święta. Burza mózgów, dyskusja, praca z materiałami autentycznymi, filmik na YouTube to tylko niektóre z środków dydaktycznych, które pojawiły się na lekcji. Na koniec uczniowie przygotowali plakaty. :-)
Świętując stulecie odzyskania niepodległości przez nasz kraj, nauczyciele historii zorganizowali 09. 11. 2018 r. Szkolny Konkurs Historyczny „Powstań Polsko, skrusz kajdany…”. Konkurs był otwarty dla wszystkich uczniów naszej szkoły (gimnazjum i liceum). Wzięło w nim udział 29 osób. Wyniki konkursu pokazały, dużą wiedzę i zainteresowanie tematyką niepodległościową wśród naszej młodzieży. Finalistą konkursu został uczeń klasy 3 c LO – Dawid Micek.
Honorowy patronat nad naszym konkursem objęli: Wicemarszałek Sejmu RP – Stanisław Tyszka, Senator RP – Jan Żaryn oraz Marszałek Województwa Mazowieckiego – Adam Struzik. Ufundowali oni również cenne nagrody dla wszystkich uczestników konkursu.
W ramach wdzięczności za współpracę z tak szacownymi politykami, przedstawiciele uczniów wraz z wicedyrektorem liceum – panią Ewą Przedborską, udali się 23. 11.2018 do Sejmu RP, aby osobiście podziękować Panu Wicemarszałkowi Stanisławowi Tyszce i Panu Senatorowi Janowi Żarynowi za ten patronat.
Dodatkową nagrodą dla uczestników konkursu, była możliwość uczestnictwa w Pikniku Patriotycznym zorganizowanym przez Kancelarię Prezesa Rady Ministrów. Wzięło w nim udział 11 uczniów naszego liceum z różnych klas.
Warto wspomnieć, że w ubiegłym roku szkolnym, w naszej szkole miał miejsce Konkurs Wiedzy o Polskim Parlamencie. Wówczas również patronatem i pomocą służył nam Pan Marszałek Tyszka. Pojawił się wówczas osobiście na wręczeniu nagród zwycięzcom tego konkursu, a następnie poprowadził bardzo ciekawe zajęcia z młodzieżą na temat funkcjonowania naszego parlamentu.